قرارگاه سیاسی تحلیلی مرصاد

بررسی و تحلیل دفتر بسیج دانشجویی شهرستان تبریز

قرارگاه سیاسی تحلیلی مرصاد

بررسی و تحلیل دفتر بسیج دانشجویی شهرستان تبریز

   تحلیل/ تشنج در رفتار دیپلماتیک ترکیه اینبار با حمله به رهبری                                                                                                                                                                                     


                                                                                                 

باز کوفه است و صدای پای مولا علی و باز صدای پای تزویر و نفاق عمروعاص. گویی که اینجا و در در این زمانه نیز منافق چشم دیدن ولایت علی را ندارد.ولایتی که به قول آن هوادار ترکتبار شیعه که در تظاهرات شب شنبه ،رهبری 300 میلیون شیعه رو بر عهده دارد.رهبری که نفوذش از کانال نپال تا کانال سوئز ، از خلیج مکزیک تا خیج سوماترا است.رهبری که فرمانده خستگی ناپذیر سپاهش دائما با مبارزان کرد و ترکمن و عرب عراق پز میدهد و عکس یاد میگیرد و اگر فردا ترکمن های عراقی را دیدید که با حاج قاسم عکس سلفی میگیرند اصلا تعجب نکنید.
انگار بعضی ها چشم دیدن برادر دینی شان را ندارند.انگار جریان سامرا و آمرلی و همکنون کوبانی برای
ak party های آناتولی  باعث استفاده زنجبیل برای خودشان شده است.
با خود به دنبال مصداقی از شخصیت های تاریخ صدر اسلام برای شباهت دادن اردوغان به آن فرد را داشتم ، فردی جز عمرو عاص ، کس دیگه ای به ذهن خطور نمیکند.واقعا اگر از لحاظ تزویر و نفاق و مکر و حیله و بی حیایی اردوغان مثال عینی و تاریخی داشته باشیم، عمروعاص مناسب ترین فرد برای تشبیه اردوغان میباشد.
سخنان اخیر اردوغان که به صورت تلویحی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه مرمره، به رهبری اشاره میکرد و گوش بعضی از مردم و جوانان به شدت مستضعف ترکیه را با اراجیف و سخنان سخیف ضد ایرانی و ضد مقاومت پر میکرد.
براستی علت عصبانیت اردوغان و دولتش در چیست؟ چرا مثل زخم خورده های هزیانگو شروع به خاطره گویی میکند؟خاطره ای که ظاهرا به مذاقش خوش نیامده است.
لازم است به صورت بسیار کوتاه به جریان دیدار او و خانواده اش با مقام معظم رهبری که سه سال پیش(همزمان با روزهای آغازین حوادث سوریه) در مشهد صورت گرفت اشاره کنم.دیداری حضرت آقا فصل الختام کردند. که بعد از آن دوباره و این دفعه دیداری بود خصوصی بین همسر اردوغان و دخترش با رهبری و که بعد از اتمام دیدار هر دو گریان از اتاق خارج شدند و داستان از این قرار بود که همسر" رجب بیگ " (به قول کمال کلیچلار اوغلو(رهبر حزب خلق جمهوریت ترکیه)) و دخترش حسابی از دست رفتارهای نخست وزیر آن زمانشان به تنگ آمده بودند!
به راستی آیا این عصابانیت اردوغان را باید در به هدر رفتن هزینه های خرج شده در راه سقوط بشار اسد جست؟
آیا اینکه سفیرمان در آنکارا را مثل سفیر یک کشور خاطی، مانند سفیر اسرائیل(درجریان حمله به کشتی ماوی مرمره) احضار میکنند، در آن جست که نتوانست به بهانه داعش وارد کوبانی شود یا کوبانی را دو دستی تحویل داعش دهد؟!
یا در آن جست که خاکش را در اینجرلیک و آدانا در اختیار ناتو گذاشت و یا خاکش را برای آموزش چچن ها و اروپایی ها و اعراب تروریست در دیاربکیر و قاضی آنتپ و ماردین در اختیار داعش و النصره و ارتش آزاد گذاشت؟!
در آن جست که با دست خودش و با پلان احمقانه خودش باعث بازگشت کردهای
PKK از کوههای قندیل به داخل شهرها شد؟!
یا باید به حوادث داخلی عراق و سوریه توجه کرد که نه توانست طرف مقاومت باشد و نه توانست سگهای هار سلفی و ارتش آزادی ها رو به صورت تمام کمال در اختیار بگیرد!؟
ویا باید در آن جست که با قطری ها صدها میلیارد دلار صرف حماس کردند تا از ایران دور شود ولی جنگ 51 روزه نتیجه عکسی برای آنها داشت! و صدها هزار دلار برای اقتدار اخوان در مصر صرف کردند ولی آخر سر رهبران اخوان را در زندان قاهره و در همسایگی دیوار به دیوار حسنی مبارک یافتند!
این تشنج هایی که در رفتار دیپلماتیک اخیر افندی ها صادر میشود نشان از شکست عمیق استراتژیک ترکیه در مسائل داخلی و خارجی میباشد.احمد داوود اوغلو مغز متفکر سیاست خارجی ترکیه که در زمان تصدی گری وزارت خارجه استراتژی تعامل با همه ی همسایگان را شعار خود قرار داده بود .امروز هر دقیقه که از زمان میگذرد همان مقدار از همسایه مقتدر و باوفایش ایران دور تر میشود.
در پایان به قسمتی از گپ و گفت و گویم با یک جوان ترکیه ای اسلام گرا اشاره کنم که میگفت:در جو داخلی جامعه ی ترکیه از عوام لائیک و اسلامگرای عثمانی خواه بگیر تا خود اردوغان و هم حزبی ها مطبوعش ، هر وقت اخبار موفقیت های اجتماعی سیاسی علمی نظامی و حتی ورزشی ایرانیان میرسد و شاهد شکوفایی ایران در این عرصه های میشوند از رفتار و گفتارهایشان معلوم میشود که از شدت حسادت منفجر میشوند و میمیرند.
واقعا اگر چنین دوستانی در عرصه خارجی داشته باشیم، چه نیازی به دشمن خواهیم داشت.

25/07/93

شاهین حسن زاد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۶
مرصاد

نظرات  (۱)

۰۱ آبان ۹۳ ، ۱۰:۱۱ صبحانه صبحانه خبری

مطلب خوب و ارزنده ای و البته ادبی بود.

این مطلب، تحلیلی ژئو پلتیکی نیز نیاز دارد تا اهداف پشت پرده ترکیه را مشخص کند.

پاسخ:
ممنون
با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی